Τρέξε στο Βουνό

18-05-2015 / 12:57 / 1634 Αναγνώσεις,

Νιώθεις ότι σε περιορίζει η πόλη; Δοκίμασε το trail running στα βουνά και απελευθερώσου ολοκληρωτικά.

Ολα ξεκίνησαν όταν κάποιοι τρελαμένοι δρομείς ξεπέρασαν τα όρια της πόλης. Από την άσφαλτο και τα πάρκα μεταφέρθηκαν στα βουνά και ξεκίνησαν να τρέχουν στα μονοπάτια. Κάπως έτσι γεννήθηκε ο όρος του trail running, που είναι τρέξιμο στο βουνό. Τι τους τράβηξε εκεί; Η αίσθηση ελευθερίας που σου προσφέρει ένα βουνό συν τις προκλήσεις που συναντάς σε μια χωμάτινη διαδρομή. Αυτό είχε αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σταδιακά δύο φυλές δρομέων χωρίς ασφυκτικά στεγανά μεταξύ τους. Από τη μία, οι «ασφάλτινοι», που το όνειρό τους παίρνει σάρκα και οστά σε ένα μαραθώνιο. Από την άλλη, οι «χωμάτινοι», που στόχος τους είναι κάποια μεγάλη διοργάνωση -και ολίγον ζόρικη- σε Ελλάδα κι εξωτερικό. Τα όρια ανάμεσα στις δύο φαμίλιες είναι αρκετά ελαστικά και δεν περιορίζουν τους αθλητές να το παίξουν σε διπλό ταμπλό. Εσύ το τι θα διαλέξεις είναι δική σου υπόθεση. Στην περίπτωση που θα πάρεις τα βουνά, βρες παρακάτω ό,τι χρειάζεσαι για να το κάνεις σωστά.

Επαφή με τη Φύση

Το trail running είναι το τρέξιμο στο βουνό, σε βατούς χωματόδρομους ή σε μονοπάτια και περιλαμβάνει συνήθως κάποια υψομετρική ανάβαση και κατάβαση. Διαφοροποιείται από τους ασφάλτινους αγώνες και από το τρέξιμο στα πάρκα, που μπορεί να περιλαμβάνουν κάποιες χωμάτινες διαδρομές, διότι συνήθως το trail running διεξάγεται σε ορεινά πεδία. «Φυσικά δεν εννοούμε την κορυφή του Ολύμπου, που είναι κάτι ακραίο, γιατί παίζουν ρόλο άλλοι παράγοντες – για παράδειγμα, η προσαρμογή στο υψόμετρο» τονίζει ο Νίκος Κωστόπουλος, αθλητής αγώνων περιπέτειας, οι οποίοι περιλαμβάνουν αρκετό χώμα στο μενού τους. Ανάμεσα στο sky running και το trail running μεσολαβεί το υψόμετρο και κάμποσα γκρέμια.

Το σίγουρο είναι ότι θα βγεις κερδισμένος, γιατί θα ζεστάνεις την επαφή σου με το πράσινο, με το βουνό. Καθαρή αποτοξίνωση, δηλαδή, αλλά και ποικιλία παραστάσεων στη διαδρομή χωρίς τη γνωστή μονοτονία της ασφάλτου, που συνήθως σε ωθεί να πλάθεις δικές σου εικόνες για να γεμίζεις την προπόνηση. Επιπλέον «δουλεύουν όλες οι αισθήσεις: τα μάτια παίζουν γιατί βλέπουν χρώματα, η ακοή γεμίζει ήχους, η όσφρηση απολαμβάνει τις πανέμορφες μυρωδιές, η αφή δουλεύει ακουμπώντας τα φύλλα» συμπληρώνει ο Κωστόπουλος. Βέβαια αναπνέεις καθαρό αέρα και η διάθεσή σου ανεβαίνει, αφού η αερόβια προπόνηση είναι το καλύτερο αντικαταθλιπτικό. Ενα ακόμα πλεονέκτημα του trail running έγκειται στη φύση του εδάφους: το χώμα είναι πιο μαλακό από την άσφαλτο, η οποία καταπονεί τις αρθρώσεις και γενικά θεωρείται επιβλαβές τερέν για τρέξιμο.

Οργανώσου Σωστά

Οι ιδιαιτερότητες του trail running είναι βατές. «Εχει περισσότερες απαιτήσεις δύναμης – λ.χ. στην ανηφόρα και στην κατηφόρα που επιβαρύνει τις αρθρώσεις. Το σημαντικό όμως είναι ότι δεν απαιτούνται περισσότερες ικανότητες, αρκεί η θέληση να το δοκιμάσεις και να γευτείς τις ομορφιές της υπαίθρου» λέει ο Κωστόπουλος.

Μερικά πράγματα ωστόσο πρέπει να τα προσέξεις: είσαι εκτεθειμένος στις καιρικές συνθήκες, οπότε καλό είναι να έχεις μάθει την πρόγνωση του καιρού, να κουβαλάς ένα σακίδιο με νερό και τροφή, φακό κεφαλής και σφυρίχτρα, ελαστικό επίδεσμο κι ένα ζευγάρι αντιανεμικό τζάκετ και παντελόνι. Επίσης, το κινητό μπορεί να σε βγάλει από τα δύσκολα. Αν τώρα πας σε μια περιοχή που εξερευνάς για πρώτη φορά, πάρε μαζί σου χάρτη και πυξίδα.

Καλό είναι να τρέχεις με παρέα, τόσο για να μοιράζεσαι την εμπειρία όσο και για λόγους ασφαλείας, σε περίπτωση δηλαδή που συμβεί κάτι, θα υπάρχει ένας άνθρωπος που θα βοηθήσει.

Με το μαλακό

Αποφάσισες να το ρίξεις έξω; Αρχισε να τρέχεις σε χωματόδρομους και μονοπάτια. Αν μένεις Αθήνα, καλή επιλογή είναι τα Βασιλικά Κτήματα ή ο Υμηττός. Οσο θα βελτιώνεται η φυσική κατάστασή σου τόσο θα ακολουθείς πιο ανηφορικές πορείες, όπως στην Πάρνηθα που κινείσαι στο επίπεδο των καταφυγίων και περιπλανιέσαι στα τριγύρω μονοπάτια. «Εννοείται ότι το trail running απαιτεί σταδιακή προσαρμογή, δηλαδή αυξάνεις σταδιακά το χρόνο κι όταν μπορέσεις να τρέξεις άνετα μία ώρα, αρχίζεις να αυξάνεις και την ένταση. Αν ενδιαφέρεσαι πιο σοβαρά, βρες κάποιον προπονητή για να μην κάνεις του κεφαλιού σου» συμβουλεύει ο Κωστόπουλος.

Βασικό χαρακτηριστικό του trail running είναι η εναλλαγή ανηφόρας-κατηφόρας και το ασταθές έδαφος. Τα μυστικά της προπόνησης είναι η βελτίωση της αερόβιας ικανότητας (κάτι που θα το πετύχεις τρέχοντας ολοένα και πιο πολύ) καθώς και η σταδιακή προσαρμογή, τα οποία θα σε προστατέψουν από τραυματισμούς.

Ανέβα-κατέβα

Τράβα την ανηφόρα, πάρε την κατηφόρα. Ετσι θα τρέξεις καλύτερα στο μονοπάτι:
– Ξεκίνα με διαλειμματικό τρέξιμο σε ανηφόρα, δηλαδή τρέχοντας το πολύ 5 λεπτά και σταδιακά αύξησε το χρόνο στα 15 λεπτά. Ο παλμογράφος σου δεν πρέπει να ξεπερνά τους 140 παλμούς. Αν δεν υπάρχουν ανηφόρες στην περιοχή σου, τρέξε σε σκαλοπάτια ή κερκίδες γηπέδου.
– Το τρέξιμο στην κατηφόρα επιβαρύνει τους μυς, γι’ αυτό δυνάμωσε με βάρη τα γόνατα και τους τετρακέφαλους.
– Η ισορροπία μετράει όταν τρέχεις στο χώμα. Σημαντική βοήθεια προσφέρουν εναλλακτικές μέθοδοι γυμναστικής, όπως πιλάτες ή γιόγκα που δυναμώνουν το κέντρο, δηλαδή την κοιλιά και τη ράχη, αλλά και το παραδοσιακό τραμπολίνο ή και το τρέξιμο στην άμμο.

ΠΗΓΗ: menshealth.gr

Άρθρα ,
Top ↑

Σχετικά Άρθρα